Zjednodušená forma zamestnávania cudzincov z tretích krajín

Legate - Zjednodušená forma zamestnávania cudzincov z tretích krajín - 1
Na základe novely zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti, ktorá nadobudla účinnosť 1.5.2018, bola zavedená takzvaná zjednodušená forma zamestnávania cudzincov z tretích krajín (štátnych príslušníkov z tretích krajín mimo EÚ ako napr. Srbsko alebo Ukrajina), s cieľom zjednodušiť administratívnu náročnosť zamestnávania takýchto zamestnancov. Uvedené bolo prijaté v čase zvýšeného dopytu po pracovnej sile v niektorých profesiách, avšak len s cieľom pomôcť zamestnávateľom riešiť prechodný nedostatok pracovnej sily aj prostredníctvom štátnych príslušníkov tretích krajín. Aby sa zamedzilo zneužívaniu tejto zjednodušenej formy zamestnávania pracovnej sily z tretích krajín, čo by mohlo mať za následok znižovanie mzdových a pracovnoprávnych podmienok v SR, novela zaviedla 30%-ný limit na zamestnávania zamestnancov tretích krajín touto formou.

V tejto súvislosti niektorí zamestnávatelia mali obavy, že od 1.5.2018 nebudú môcť zamestnávať z celkového počtu svojich zamestnancov viac ako 30% štátnych príslušníkov tretích krajín.

Zákaz zamestnávať viac ako 30% cudzincov ale nie je absolútny, ide len o zákaz zamestnávať viac ako 30% cudzincov (št. príslušníkov krajín ktoré nepatria do EÚ) zjednodušenou formou zamestnávania, t.j. bez požiadavky skúmania situácie na trhu práce zo strany úradu práce, sociálnych vecí a rodiny („ÚPSVaR“). Súhlas ÚPSVaR s obsadením voľného pracovného miesta príslušníkom tretej krajiny sa stále vyžaduje, ÚPSVaR ale nebude pri vydávaní súhlasu posudzovať situáciu na trhu práce a možnosť obsadiť voľné pracovné miesto uchádzačom o zamestnanie vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie.

Zjednodušená forma zamestnávania príslušníkov tretích krajín od 1. 5. 2018 sa ale týka:

  • len niektorých vybraných profesií, v ktorých sa preukáže nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily (ktorých zoznam zverejňuje  ÚPSVaR na svojej webovej stránke), a len
  • okresoch, v ktorých priemerná miera evidovanej nezamestnanosti bola za uplynulý kalendárny rok nižšia ako 5%.

Zjednodušený režim zamestnávania cudzincov od 1. 5. 2018 spočíva teda v tom, že:

  • zamestnávateľ nemá povinnosť písomne oznámiť ÚPSVaR voľné pracovné miesto
  • ÚPSVaR následne pri vydávaní povolenia na zamestnanie cudzinca neskúma situáciu na trhu práce a nevyhľadáva vhodných kandidátov zo slovenského trhu práce na obsadzovanú pozíciu
  • lehota na vydanie povolenia na zamestnanie cudzinca ÚPSVaR sa skrátila z 30 na 20 pracovných dní
  • zjednodušený režim sa týka len tých zamestnávateľov, ktorí ku dňu podania žiadosti o udelenie prechodného pobytu za účelom zamestnania cudzinca na území SR zamestnávajú menej ako 30 % cudzincov z celkového počtu zamestnancov (§21b ods. 6 druhá veta)
  • zamestnávateľovi sa zakazuje z celkového počtu svojich zamestnancov zamestnávať viac ako 30 % cudzincov, ktorí boli zamestnaní na základe zjednodušeného režimu zamestnávania (§21 ods. 9).


V prípade zamestnávania zamestnancov z tretích krajín nad rozsah 30% z celkového počtu zamestnancov zamestnávateľa teda už nemožno aplikovať tzv. zjednodušený režim ale v prípade týchto zamestnancov 
už ÚPSVaR bude skúmať situáciu na trhu práce a bude sa snažiť obsadiť voľné pracovné miesta domácimi zamestnancami.  Do celkového počtu zamestnancov z tretích krajín u zamestnávateľa sa započítavajú zamestnanci v pracovnom pomere dohodnutom najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času.

Je potrebné tiež zdôrazniť, že tzv. zjednodušenú formu zamestnávania je oprávnený využiť len zamestnávateľ, ktorý neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel zamestnania.

Pokiaľ celkový počet zamestnancov z tretích krajín u zamestnávateľa dosiahne 30% z celkového počtu zamestnancov v pracovnom pomere dohodnutom najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času, ďalších štátnych príslušníkov z tretích krajín môže zamestnávateľ zamestnať až po vydaní potvrdenia ÚPSVaR o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta príslušníkom tretej krajiny, pričom úrad už bude skúmať, či voľné pracovné miesto nie je možné obsadiť uchádzačom o zamestnanie vedeným v evidencii uchádzačov o zamestnanie.

 

Výhrada

LEGATE si týmto vyhradzuje právo upraviť tento newsletter  v prípade zmeny právnych predpisov, nariadení a vyhlášok príslušných štátnych orgánov. Závery tohto newslettera boli spracované na základe právneho stavu k 26.3.2020.

discussing-laws-2021-09-24-02-53-55-utc-scaled
Význam naliehavého právneho záujmu pri určovacích žalobách a jeho význam v civilnom spore vo svetle Slovenskej judikatúry.
  V zmysle § 137 písm. c)  zákona č. 160/2015 Civilný sporový poriadok (ďalej len „CSP“) „Žalobou možno požadovať, aby sa rozhodlo najmä o určení, či tu právo je alebo nie je, ak je na tom naliehavý právny záujem; naliehavý právny záujem nie je potrebné...
Prečítať
female lawyer in eyeglasses at workplace with documents and laptop in office
Právny charakter mobilného domu podľa stavebných predpisov
Mobilné domy sa stávajú čoraz využívanejšou alternatívou dočasného, prevažne rekreačného bývania. Ide o obydlia umožňujúce transport z miesta na miesto, ktorých výhodou sú nízke obstarávacie náklady, náklady na následnú správu, minimálne starosti s údržbou...
Prečítať