Published by LEGATE, 16.10.2025
Nariadenie EÚ 2023/1542 o batériách a o odpade z batérií (ďalej len „Nariadenie o batériách“) nahrádza/zrušuje smernicu o batériách 2006/66/ES a dopĺňa legislatívu v oblasti odpadového hospodárstva, a zároveň mení smernicu EÚ 2008/98/ES o odpadoch. Nariadenie sa začalo uplatňuje v právnom poriadku členských krajín EÚ postupne od 18.02.2024. Okrem ustanovení o nakladaní s odpadovými batériami, ktoré sa začali v jednotlivých členských štátoch postupne uplatňovať od 18.08.2025.
Nariadenie o batériách zaviedlo od 18. augusta 2025 nové legislatívne povinnosti pre vývozcov pri cezhraničnej preprave odpadových batérií a to najmä:
K oznamovacej, resp. notifikačnej povinnosti pre vývozcu batérií do elektromobilov pri cezhraničnej preprave odpadových batérií do elektromobilov budú rozšírené údaje o odpade obsahovať v zmysle Nariadenia o batériách, najmä údaje o:
Nariadenie o batériách dopĺňa existujúce Nariadenie (ES) č. 1013/2006 o preprave odpadu. To znamená, že pri cezhraničnej preprave odpadových batérií platia aj ďalšie požiadavky na notifikáciu stanovené vo všeobecnom nariadení o preprave odpadu. V nadväznosti na zmienené je dôležité zdôrazniť, že batérie do elektromobilov budú od 09.11.2026 klasifikované ako nebezpečný odpad.
Súčasne, postupne, vstupujú do platnosti, popri platnosti existujúceho Nariadenia (ES) č. 1013/2006 o preprave odpadu, ustanovenia nového Nariadenia EÚ 2024/1157 o preprave odpadu (ďalej len „Nové Nariadenie o preprave odpadu“), ktoré bude však „de facto“ budú v celosti platné a účinné v členských štátoch EÚ až od mája 2026. Preto máme za to, že je dôležité poukázať najmä na nižšie uvedené dva režimy, kedy za účinnosti Nového Nariadenia o preprave odpadu, Nariadenia o batériách a Katalógu odpadov, prejde cezhraničná preprava odpadu z batérií, v dôsledku aktualizácie kódov batérií na úrovni EÚ legislatívy zmenou, a to nasledovne:
1.
Režim od 21.05.2026 do 08.11.2026
(cezhraničná preprava „O“ odpadu (ďalej rozumej ako nie nebezpečný odpad z batérií) s rozšírenými povinnosťami pre prepravcu, čo zabezpečí:
2.
Režim od 09.11.2026
(cezhraničná preprava „N“ odpadu (ďalej rozumej ako nebezpečný odpad z batérií) so sprísnenými a rozšírenými povinnosťami pre prepravcu), čo zapríčiní:
Nové Nariadenie o preprave odpadu okrem spomenutého zaviedlo v členských krajinách EÚ aj niektoré ďalšie dôležité povinnosti pre vývozcu nebezpečného odpadu pri cezhraničnej preprave.
Medzi ne patria napríklad:
Správne balenie a označovanie odpadu
Odpad musí byť zabalený a označený v súlade s platnými predpismi, aby sa zabezpečila bezpečnosť počas prepravy a aby bolo možné odpad jednoznačne identifikovať. Označenie musí obsahovať informácie o povahe odpadu, jeho množstve, kategórii nebezpečnosti a odosielateľovi a príjemcovi.
Sprievodná dokumentácia k preprave
Počas prepravy musí odpad sprevádzať riadne vyplnený sprievodný doklad, ktorý obsahuje podrobné informácie o odpade, odosielateľovi, príjemcovi, prepravcovi a spôsobe zneškodnenia alebo zhodnotenia. Tento doklad slúži na sledovanie pohybu odpadu.
Výber oprávneného prepravcu a zariadenia
Vývozca je povinný zabezpečiť prepravu odpadu prostredníctvom prepravcu, ktorý má potrebné povolenia na prepravu nebezpečného odpadu. Taktiež musí zabezpečiť, aby bol odpad odoslaný do zariadenia, ktoré je oprávnené na jeho zneškodnenie alebo zhodnotenie a má súhlas na prijatie takéhoto odpadu.
Informovanie príslušných orgánov
Vývozca je povinný informovať príslušné orgány v krajine odoslania o skutočnom dátume začatia prepravy a o prijatí odpadu v cieľovom zariadení.
Zabezpečenie finančnej záruky alebo poistenia
Na pokrytie nákladov na prepravu, zneškodnenie alebo zhodnotenie odpadu, ako aj na prípadné náklady spojené s nehodami alebo škodami na životnom prostredí, ktoré by mohli počas prepravy alebo zneškodňovania/zhodnocovania vzniknúť.
Finančná záruka alebo poistenie má zaistiť, že v prípade problémov bude k dispozícii dostatok finančných prostriedkov na ich riešenie. Konkrétne požiadavky na výšku a formu finančnej záruky alebo poistenia sa môžu líšiť v závislosti od platných právnych predpisov v krajine odoslania, tranzitu a určenia, ako aj od typu a množstva prepravovaného nebezpečného odpadu. Príslušné orgány môžu vyžadovať bankovú záruku, poistenie zodpovednosti alebo iný druh finančného zabezpečenia.
Záverom je vhodné ešte vysvetliť súvis so zmenou kódov batérií v Katalógu odpadov, v dôsledku prijatia Nariadenia o batériách, ktorým sa mení smernica 2008/98/ES a nariadenie (EÚ) 2019/1020 a zrušuje smernica 2006/66/ES, sa doplnil Európsky katalóg odpadov.
Európsky katalóg odpadov, alebo tiež Zoznam odpadov známy ako LoW (List of Waste) či EWC (European Waste Catalogue) poskytuje spoločnú terminológiu pre klasifikáciu odpadu v EÚ.
Európska komisia dňa 05.03.2025 publikovala v Úradnom vestníku EÚ dodatok, ktorým sa rozšíril Európsky katalóg odpadov o nové kódy odpadov, vrátane špecifických kódov pre rôzne typy batérií (napríklad lítiové batérie). Lítiové batérie budú spadať pod nové kódy, a to v prípade nebezpečných odpadových batérii pod kód 16 06 24.
Zavedenie nových kódov odpadov pre batérie má za cieľ lepšie rozlíšiť rôzne druhy odpadových batérií a tým podporiť ich efektívnejšiu recykláciu. Z textácie odborných článkov ako aj názorov odborníkov v tejto oblasti je zrejmé, že zaradenie takmer všetkých batérií pod nebezpečný odpad môže skomplikovať ich zber a cezhraničnú prepravu na recykláciu.
Slovenský Katalóg odpadov, ktorý je právne ukotvený vyhláškou Ministerstva životného prostredia SR č. 365/2015 Z. z., bude musieť byť v súlade s týmto novým dodatkom Európskeho katalógu odpadov aktualizovaný. Účinnosť nových kódov pre lítiové batérie – List of waste (Európsky katalóg odpadov aktualizovaný vykonávacím rozhodnutím zo dňa 5.3.2025, ktoré sa bude uplatňovať od 09.11.2026) (Nové kódy: 16 06 07 a 16 06 24/16 06 25 = „N“ odpad).
Autorka:
JUDr. Henrieta Selecká
Senior Associate